Begoña Odriozola durant la conferència a la UAB |
Els periodistes constantment han d’estar en contacte amb altres persones, persones que ens han de servir com a font d’informació per guarnir i donar credibilitat a la nostra notícia. Però, compte! Com sabem que aquella persona ens està explicant la veritat? Com l’hem de tractar per tal que ens expliqui allò que volem saber? Aquestes i moltes d’altres preguntes són les que s’han formulat avui a la conferència “Perfiles de personalidad y fuentes: incidencia de la personalidad en el contacto, los relatos obtenidos y su credibilidad”, protagonitzada per Begoña Odriozola, psicòloga especialista en traumes i situacions complicades o d’emergència.
Odriozola, amb l’ajuda de Pepe Rodríguez, professor de la Facultat de Ciències de la Comunicació a la Universitat Autònoma de Barcelona, han volgut ensenyar petits trucs al públic, estudiants de periodisme, perquè puguin aconseguir testimonis fiables en situacions d’emergència. Com tractar amb una persona que ha patit un accident crític per tal que ens expliqui els fets ocorreguts sense traumatitzar-la?
La psicòloga, a l’inici de la conferència s’ha mostrat tímida però poc després ha connectat amb els estudiants i s’ha tornat més esbojarrada. Fen broma ha explicat que molts cops la seva feina és “espantar als periodistes” per tal que no molestin a les víctimes. Per això ella ha estat la més indicada per parlar sobre com ens podem acostar i com hem de tractar a una persona que ha patit un trauma.
Davant d’una situació complicada la psicòloga ha explicat alguns principis bàsics que s’han de seguir per aconseguir la màxima informació Cal captar les dades rellevants fixant-nos en la comunicació no verbal del testimoni i escoltant tot el que diu. També s’ha d’intentar que la persona disminueixi l’ansietat i així millora la seva confiança cap al periodista.
Ha recalcat la importància dels deu primers minuts on el periodista protagonitza una mena de pre-escalfament i intenta contactar amb la víctima. Un periodista mai disposa de gaire temps per elaborar qualsevol peça periodística. És per això que molts periodistes creuen que aquests deu minuts són una pèrdua de temps. Però és tot el contrari ja que d’aquesta manera acabaràs tenint un gran titular perquè aconseguiràs més complicitat amb la teva font. La psicòloga ha remarcat: “perdem deu minuts però guanyem una entrevista”.
A continuació, i davant l’expectació del públic, la psicòloga ha explicat els diferents perfils de testimonis que ens podem trobar. Els histriònics, aquells que es creuen el centre del món; els narcisistes, persones amb complex de superioritat i molt competitives; els obsessius, que necessiten tenir tot molt controlat i ordenat a la seva manera; i els paranoides, persones desconfiades que sovint t’expliquen una història perfectament creïble i molt estructurada que resulta ser una farsa.
És per això que en Pepe Rodríguez ha volgut finalitzar l’acte fent un incís important i recordant que quan la noticia va a buscar al periodista allò és menys fiable.
La xerrada, que va començar amb puntualitat i va durar entorn a una hora, va servir perquè els futurs periodistes tinguessin una idea de com tractar amb persones que han viscut situacions difícils per tal d’elaborar una notícia periodística amb el màxim rigor possible.
No hay comentarios:
Publicar un comentario